W związku z częstym udziałem przy transakcjach związanych z obrotem nieruchomości w swojej codziennej praktyce pomagam moim Klientom w kompletowaniu niezbędnej dokumentacji, wymaganej przez notariuszy przed sporządzeniem aktów notarialnych. Warto wiedzieć, które dokumenty są niezbędne.
SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA DZIAŁKI:
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
- dowód opłacenia podatku od nieruchomości lub opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub
- zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej gdy będzie wydzielana działka do nowej księgi wieczystej,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości gdy następuje podział,
- mapa sytuacyjna do celów prawnych,
- oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego.
SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA LOKALU Z KSIĘGĄ WIECZYSTĄ:
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- dowód opłacenia podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu,
- oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego.
SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU:
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu,
- podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest: przydział lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
odpis zwykły z księgi wieczystej, jeżeli została ona założona, - w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego.